Δεν ξέρω για εσένα, αλλά εγώ στο άκουσμα ότι υπάρχει ταινία με τίτλο Ο μάγειρας, ο κλέφτης, η γυναίκα του και ο εραστής της, είπα ότι κάτι γίνεται εδώ. Λίγες ταινίες έχουν τόσο – περισσότερο ή λιγότερο – περιγραφικό τίτλο σαν αυτή τη ταινία του Peter Greenaway. Και όσο περίεργη ήμουν εγώ ήδη από τον τίτλο πριν καν τη δω, άλλο τόσο θα είσαι και εσύ που ίσως δεν την έχεις δει ακόμα.
Εδώ να πω ότι ο λόγος που είδα τη ταινία είναι γιατί μια πολύ καλή μου φίλη μου είπε ότι θα με εντυπωσιάσουν τα χρώματα της ταινίας, τα κοστούμια και όλος αυτός ο εκλεπτυσμός της. Αυτό που δεν μου είχε αναφέρει, είναι πως αυτός ο εκλεπτυσμός συνοδεύεται με σκληρές σκηνές, οριακά απαγορευμένες στην Αμερική του 1989, με πολιτικά σχόλια κατακριτέα από την Αγγλία, και με μία ιστορία εκδίκησης που μεταφέρεται από τη κουζίνα, έως το εστιατόριο και το μπάνιο του Le Hollandais.
Όσα συμβαίνουν στο The Cook, the Thief, His Wife, & Her Lover
Όσα διαδραματίζονται στην αρχή της ιστορίας σε αυτό το εστιατόριο, δεν είναι εύκολο να τα παρακολουθήσεις. Αν, δηλαδή, έχεις δει με ευκολία και άνεση την εναρκτήρια σκηνή της, σε θαυμάζω και σου οφείλω ένα μπράβο. Ο ιδιοκτήτης του Le Hollandais, Albert Spica (Michael Gambon) δείχνει εξ αρχής τον χαρακτήρα του. Σκληρός, απάνθρωπος, άπληστος δείχνει την υπεροχή του στη γυναίκα του την Georgina (Helen Mirren) με κάθε ευκαιρία. Κάθε βράδυ δειπνούν στο εστιατόριό του, με εδέσματα του σεφ Richard (Richard Borst).
Ανάμεσα σε βρισιές, χυδαία αστεία και αηδιαστικούς ήχους από τις γαστρικές σωληνώσεις του Albert, η Georgina παρατηρεί τον Michael (Alan Howard), έναν ήσυχο θαμώνα του εστιατορίου, που συνοδεύει το δείπνο του με ένα βιβλίο. Ο Michael, μια ευγενική παρουσία, ήσυχη, και εντελώς αντίθετη από τον άντρα της, θα κεντρίσει το ενδιαφέρον της Georgina, και τίποτα δεν θα είναι το ίδιο μετά.
Ωστόσο, τίποτα δεν είναι ρεαλιστικό σε αυτή την ταινία
Ο στιλιζαρισμένος λόγος, τα κάδρα, τα κουστούμια του Jean-Paul Gaultier, οι χώροι, είναι τόσο έντονοι που σε υποχρεώνουν να αποσπάσεις την ιστορία από το πραγματικό πλαίσιό της και να την αντιμετωπίσεις σαν παραβολή. Η καταναλωτική μανία της μεσαίας τάξης οξύνεται και ο κόσμος μετατρέπεται σε ένα τεράστιο εστιατόριο, ενώ οι κοινωνικές τάξεις περιφέρονται στους χώρους. Χώροι που προσδιορίζονται από συγκεκριμένα χρώματα, το πράσινο της κουζίνας, το κόκκινο του εστιατορίου και το άσπρο του μπάνιου. Σε απόλυτη χρωματική αρμονία έρχονται και τα ρούχα της Helen Mirren ως Georgina, η οποία στηρίζεται στον σεφ Richard. Εκείνος δείχνει τη συμπόνια του βοηθώντας και καλύπτοντας εκείνη και τον εραστή της.
Το The Cook, the Thief, His Wife, and Her Lover δεν είναι μία εύκολη ταινία. Είναι μία ταινία ασυμβίβαστη σε κάθε λήψη, από την αρχή μέχρι το τέλος. Ο Greenaway δημιούργησε πληθώρα σχολίων, κατηγοριών, αντιδράσεων και αποφάσεων γύρω από την ταινία του και για το τι τελικά πραγματεύεται. Δημιούργησε όμως και τέσσερις προκλητικούς, τέλεια ατελείς χαρακτήρες για να πει μία, δύο ή και πολλές ιστορίες μαζί. Στο τέλος όμως παραμένει μια ιστορία για έναν μάγειρα, έναν κλέφτη, τη γυναίκα του και τον εραστή της.
2