Σκηνοθέτρια, ηθοποιός, συγγραφέας, παραγωγός και μοντέρ, η Isabel Sandoval είναι μία auteur διαφορετική από τις άλλες. Με καταγωγή από τις Φιλιππίνες, η Isabel Sandoval έγραψε ιστορία με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της Lingua Franca στο τμήμα Giornate degli Autori του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας 2019, ούσα η πρώτη trans γυναίκα που διαγωνίστηκε ποτέ στο φεστιβάλ.
Η Isabel Sandoval αντλεί έμπνευση από το ύφος και τη δουλειά των ταινιών που απεικονίζουν ανέφικτες ιστορίες αγάπης
Όταν αναφέρεται σε αγαπημέν@ σκηνοθέτ@ μιλάει για τον Wong Kar-Wai, και πώς το In the Mood for Love αποπνέει μια βαθιά, αλλά αισθαντική μελαγχολία. Η ιδέα της για συναισθηματικούς προορισμούς ήταν το θέμα που την επηρέασε περισσότερο απ’ όλα. Ήθελε να εκφράσει αυτά τα πολύ ξεχωριστά και μοναδικά συναισθήματα που σε καμία άλλη ταινία δεν έδειχναν περισσότερο απλά και περίπλοκα ταυτόχρονα. Έμαθε και έλαβε βοήθεια από τη μέντορά της, την Ava DuVernay, καθώς το στυλ δουλειάς και προσέγγισής της τη βοήθησε στο δικό της ταξίδι προς την αφήγηση. Η Sandoval είχε επιρροές και από άλλες ταινίες, χρονολογικά πριν από το In the Mood for Love, όπως το Ali: Fear Eats the Soul του Rainer Werner Fassbinder, το News from Home της Chantal Akerman και το Klute του Alan J. Pakula.
Έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το noir δράμα, Señorita, το οποίο έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο και της χάρισε το Βραβείο Αναδυόμενου Σκηνοθέτη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ασίας – Αμερικής. Το Señorita ξεκίνησε ως μια ιστορία μικρού μήκους και αφορά τη Laura, μια διεμφυλική γυναίκα, πρώην εργάτρια του σεξ που τώρα ζει μια ήσυχη ζωή στην επαρχία. Φαίνεται, όμως, να μη μπορεί να αποτινάξει το δέλεαρ της μεγαλούπολης. Σαν μία άλλη τέλεια “ηθοποιός”, καταφέρνει να κάνει διπλή ζωή, αλλά καθώς τα ψέματά της αρχίζουν να ξετυλίγονται, δυσκολεύεται ανάμεσα στους δύο κόσμους που έχει αποφασίσει να ζει.
Η δεύτερη μεγάλου μήκους της ως Isabel Sandoval ήταν το Apparition
Πρόκειται για μία ιστορία για τη ζωή καλογριών που ζουν απομακρυσμένες από τον κόσμο σε ένα μοναστήρι, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, κατά την περίοδο που προηγήθηκε της κήρυξης του στρατιωτικού νόμου από τον Ferdinand Marcos. Με αυτό το δράμα εποχής, η Sandoval κέρδισε το βραβείο κοινού Lotus στο Φεστιβάλ Ασιατικού Κινηματογράφου της Ντοβίλ.
Με την ταινία της Lingua Franca, η Isabel Sandoval γίνεται ευρέως γνωστή και η ταινία της ταξιδεύει στα φεστιβάλ του κόσμου. Στο Lingua Franca, η Olivia, μια διεμφυλική μετανάστρια χωρίς επίσημα χαρτιά από τις Φιλιππίνες, εργάζεται στο Μπράιτον Μπιτς του Μπρούκλιν ως αποκλειστική νοσοκόμα της ηλικιωμένης Olga. Όταν οι πιθανότητες να αποκτήσει άδεια παραμονής εξαντλούνται, η Olivia βλέπει στην ερωτική σχέση της με τον Alex, τον εγγονό της Olga, μία διέξοδο για να αποκτήσει την πολυπόθητη πράσινη κάρτα μέσω γάμου. Οι αγώνες μιας μετανάστριας χωρίς χαρτιά, η οποία είναι, επίσης, μια trans γυναίκα στην περιοχή Μπράιτον Μπιτς της Νέας Υόρκης αντιμετωπίζονται με μια λεπτή, ντελικάτη και τελικά ισχυρή αντιμετώπιση στο Lingua Franca, και η ταινία γίνεται υποψήφια για το Βραβείο Ανεξάρτητου Κινηματογράφου John Cassavetes Spirit το 2021.
Τα τελευταία δύο χρόνια η Isabel Sandoval δημιούργησε μια ταινία μικρού μήκους, Shangri-La, για την εταιρεία Miu Miu και την κινηματογραφική σειρά Women’s Tales
Έχοντας λευκό χαρτί για την ιστορία και ένα look book με τα ρούχα της Miu Miu για την γκαρνταρόμπα, η Sandoval έγραψε, σκηνοθέτησε, επεξεργάστηκε και πρωταγωνιστεί σε ένα κομμάτι -διάρκειας 10 λεπτών και 29 δευτερολέπτων – που εξερευνά τη φαντασία, τον απαγορευμένο ρομαντισμό και τις φυλετικές προκαταλήψεις.
Αν και έχει μία σχέση αγάπης με τον κινηματογράφο, η Isabel Sandoval πολύ πρόσφατα σκηνοθέτησε το προτελευταίο επεισόδιο, Revelations, της σειράς Under The Banner of Heaven με πρωταγωνιστές την Daisy Edgar-Jones και τον Andrew Garfield, ο οποίος προτάθηκε και για Emmy Α’ Ανδρικού Ρόλου στις φετινές υποψηφιότητες.
Σίγουρα, δεν πρόκειται για μία συνηθισμένη auteur και αυτό την κάνει να ξεχωρίζει. Από τον τρόπο που μιλάει, μέχρι τον τρόπο που αφηγείται μια ιστορία, αποπνέει μια ιδιαίτερη αύρα που είναι και η κατευθυντήριος δύναμή της στο πολύπλευρο χώρο του κινηματογράφου.
3