*Μία ανταπόκριση της Σοφίας Αγαλιώτη από τις Κάννες*
Ο φετινός Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε στο Anatomy of a Fall της Justine Triet, κάνοντας την ιστορικά την τρίτη γυναίκα σκηνοθέτη που κερδίζει αυτόν τον τίτλο. Το έργο υπόκειται στην κατηγορία των δικαστικών δραμάτων και περιστρέφεται γύρω από έναν ξαφνικό, και φαινομενικά ανεξήγητο, θάνατο. Ο πόνος συγκρούεται με την ενδελεχή έρευνα που επιβάλλεται. Συνεπώς, πλέον πρέπει να εξερευνήσουν επίπονα κομμάτια του παρελθόντος. Το δικαστήριο εξετάζει εξονυχιστικά την υπόθεση. Ήταν δολοφονία; Υπήρχαν κίνητρα ή ήταν ατύχημα;
Ξεκινώντας μια συζήτηση ότι στο φετινό φεστιβάλ κυριάρχησαν χαρακτήρες με ελαττώματα, η πρωταγωνίστρια της ταινίας αυτής δεν αποτελεί εξαίρεση
Αποτέλεσμα, το ενδεχόμενο να είναι αθώα είναι ίσο με αυτό του να είναι ένοχη. Το στοιχείο αυτό κρατάει την αγωνία στα ύψη. Η ταινία θα μπορούσε να παρομοιωθεί με αυτές του είδους ‘whodunnit’, δηλαδή ταινιών που περιστρέφονται γύρω από την επίλυση ενός μυστηρίου. Στο μόνο σημείο που η ιστορία αυτή παρεκκλίνει είναι ότι εδώ ο ύποπτος είναι μόνο ένας και το ερώτημα είναι το εξής: αν όντως έφταιγε.
Το στυλ κινηματογράφησης σε ορισμένα σημεία τείνει προς αυτό του ντοκιμαντέρ
Η κάμερα μάς καθοδηγεί και λειτουργεί σαν οδηγός στο πώς ξεδιπλώνεται την ιστορία. Το σενάριο είναι σωστά δομημένο, έχει ροή με συνέχεια χωρίς κενά. Το ενδιαφέρον του εξελίσσεται όλο και περισσότερο όσο η ιστορία προχωράει αφού μοιάζει με ένα παζλ που λύνεται μπροστά στο κοινό. Ξεκινάει μια έμμεση συζήτηση γύρω από την ψυχική υγεία με τρόπο που αποφεύγει να γίνει αυτοαναφορική.
Η ταινία αποτελεί ένα καλό και ποιοτικό παράδειγμα του είδους. Η ένσταση μου τοποθετείται στο γεγονός ότι δεν φαίνεται να παρεκκλίνει σημαντικά από άλλες ταινίες του είδους, φέρνοντας στο τραπέζι ναι μεν μια ποιοτική ταινία, αλλά ταυτόχρονα μια ταινία που δεν προσφέρει κάτι εξαιρετικά φρέσκο. Αποτέλεσμα αυτού είναι τα ‘plot twists’ να μην αποτελούν κάτι συνταρακτικό που ξαφνιάζει έντονα. Παρόλα αυτά, είναι μια ταινία που θα πρότεινα αφού την βρίσκω ιδιαίτερα μελετημένη, ενδιαφέρουσα και, μετά από αυτή της τη νίκη, κομμάτι κινηματογραφικής ιστορίας.
4