Theater

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Συντάκτρια:Kαιμακάμη Δήμητρα

Αγαπητοί θεατρόφιλοι, φανατικοί, συνεπείς και λιγάκι ρομαντικοί, αυτή την εβδομάδα η παράσταση που είδαμε, και σας προτείνουμε να κλείσετε ήδη τα εισιτήρια (τελευταία το ΚΘΒΕ μας συνηθίζει στις εξαντλήσεις εισιτηρίων) είναι μια από αυτές τις μεταφορές βιβλίων στο θεατρικό σανίδι που ευελπιστείς να πραγματοποιηθούν με το που τελείωσεις την ανάγνωση του βιβλίου,  και ανυπομονείς να δεις μπροστά σου ολοζώντανους όλους εκείνους τους χαρακτήρες με τους οποίους ένιωσες να δημιουργείται ένα συναισθηματικό δέσιμο. Πλέον δεν αρκεί να τους φιλοξενείς στη φαντασία σου, αλλά, απαραιτήτως επιθυμείς να πάρουν σάρκα και οστά,γιατί μονάχα έτσι η ταύτιση που ένιωσες θα ολοκληρωθεί.Αυτή, λοιπόν, η απαραίτητη αναπαράσταση και σωματοποίηση γίνεται αυτή την άνοιξη στη Θεσσαλονίκη στο κλασικό αγγλικό αριστούργημα, ”Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη” της Έμιλυ Μπροντέ σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλαβριανού.

Για όσους δεν γνωρίζουν την υπόθεση του μοναδικού έργου της αγγλίδας συγγραφέως, τα πράγματα έχουν ως εξής: Στις αρχές του 1800, στα χερσοτόπια του Γιορκσαϊρ, στα Ανεμοδαρμένη Ύψη κατοικεί η οικογένεια του ευκατάστατου κυρίου Ένσο, τα παιδιά του, Κάθριν και Χίντλει, και ένα παιδί που υιοθέτησε σε κάποιο ταξίδι του, στο οποίο δίνει το όνομα Χίθκλιφ. Ο Χίντλει φαίνεται να μισεί το μικρό Χίθκλιφ, ενώ, η Κάθριν περνάει συνεχώς και μόνο χρόνο μαζί του. Μεγαλώνοντας, η Κάθριν συνάπτει φιλικές σχέσεις με τα παιδιά μιας πλούσιας οικογένειας που κατοικεί εκεί κοντά, τον Έντγκαρ και την Ισαβέλλα Λίντον.Ο Χίθκλιφ νιώθει oτι δεν έχει θέση ανάμεσα τους αλλά συνεχίζει να αγαπά, παρά τις περιφρονήσεις, την Κάθριν, όπως και εκείνη. Μέχρι που ο Έντγκαρ ζητά να την παντρευτεί, και εκείνη δέχεται γιατί, όπως εκμυστηρεύεται στην οικονόμο τους, Νέλυ, εκείνη και ο Χίθκλιφ δεν θα μπορέσουν ποτέ να είναι μαζί, παρά τη δυνατή αγάπη τους, λόγω του χαμηλού μορφωτικού του επιπέδου και της κατώτερης τάξης στην οποία αυτός ανήκει.Ο Χίθκλιφ κρυφακούει, αλλά, μονάχα τα λόγια της Κάθριν σχετικά με την άρνηση της να ζήσει μαζί του λόγω της φτώχειας, και ορκίζεται να πάρει εκδίκηση από όλη την οικογένεια, φεύγοντας μακριά με το άλογο του.Η Κάθριν παντρεύεται τον Έντγκαρ και μετακομίζει στην κατοικία του.Ξαφνικά, όμως, 3 χρόνια μετά ο Χίθκλιφ επιστρέφει με χρήματα στις τσέπες τους και γεμάτος όρεξη για εκδίκηση στην καρδιά του…

Το έργο δεν έτυχε ιδιαίτερης αναγνώρισης και αποδοχής τα πρώτα χρόνια της έκδοσής του, λόγω της ωμότητας των εκδικητικών πράξεων του Χίθκλιφ και των σκληρών και σκοτεινών πλευρών όλων των χαρακτήρων. Το έργο, όμως, και πάνω στη σκηνή αποδεικνύει ότι όλοι οι άνθρωποι λειτουργούν με βάση τα γνωρίσματα τους – εκείνοι που στερήθηκαν την αγάπη είναι πάντα εκείνοι που πράττουν άσχημα και με κακία- και ότι ένας δυνατός έρωτας έχει την ικανότητα να καταστρέψει ολοκληρωτικά ανθρώπινες ζωές. Τα σκηνικά, που έμοιαζαν μαγικά, βγαλμένα από μια άλλη εποχή, αν και λιτά, σου έδιναν την εντύπωση ότι είχες μεταφερθεί μέσα σε ένα καταραμένο σπίτι.  Τα κοστούμια, με άρωμα Αγγλίας του 19ου αιώνα, και οι μοναδικές ερμηνείες των συντελεστών συνέθεσαν μια παράσταση που όταν τελειώνει αισθάνεσαι ότι έχεις χάσει κάποια εξέλιξη στο ίδιο σου το σπίτι και θέλεις να παρακολουθήσεις τη συνέχεια. Όσον αφορά τους προβληματισμούς που σου δημιουργεί, σίγουρα ανάμεσα σε αυτούς είναι η σχέση του έρωτα με το χρήμα, του θανάτου με την θλίψη και την μιζέρια που προκαλεί στους εναπομείναντες ζώντες (η φυματίωση αποτελεί την αιτία θανάτου της εποχής) και φυσικά, τις συνέπειες από την έλλειψη αγάπης και αποδοχής. Ο Χίθκλιφ θα πει στο τέλος μια φράση που συνοψίζει την ουσία όλου του έργου ”Ξέρεις τι είναι χειρότερο Νέλυ από το να πεθάνεις; Να μην αγαπηθείς…”

Συντελεστές:
Mετάφραση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Δραματολόγος παράστασης: Αντώνης Σολωμού
Βοηθός σκηνοθέτης- Επιμέλεια κίνησης: Αλεξία Μπεζίκη
Σκηνικά: Γιάννης Θαβώρης
Κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλέγκα, Ράνια Υφαντίδου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώλικα Πουλοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Ελίνα Ευταξία
Β΄ Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Όσσα
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη
Διανομή:
Γιώργος Γλάστρας (Χήθκλιφ), Αίγλη Κατσίκη (Ισαβέλλα), Γιώργος Κολοβός (Έντγκαρ), Αγγελική Νοέα (Φράνσις), Ορέστης Παλιαδέλης (Ιωσήφ), Μαριάνθη Παντελοπούλου (Κάθριν), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Χίντλεϋ), Κωστής Ραμπαβίλας (Έρτον), Αρετή Σεϊνταρίδου (Κάθυ), Έφη Σταμούλη (Νέλυ), Ορέστης Χαλκιάς (Λίντον).


0
Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *